Alla inlägg under december 2008

Av Emmeli - 30 december 2008 20:06

 En galet söt Sienna


Idag har vi haft äran att ha Bea (Molles pappas matte) och hennes underbara tik Sienna här på besök. Spiros skulle också varit med men vi fick sakna honom istället. Eller inse att vi fick en till anledning att ses snart igen.


Vi började med att åka ut till klubben och träna. Molle älskade den idén och Sienna tyckte det var en märklig plats men oj så underbar liten tik. Och oj så lik matte hon är-två små prinsessor! Ha ha...En del hundar faller man bara för och Sienna lovade mig att se till att matte får mycket att göra så att hon får komma och bo hos oss någon dag för att busa galet med Molle. På tal om Molle han blev galet förälskad i henne!

Fick lite  tips om våra trix och det tackar vi och tar emot av och nu ska det bli kul att träna in nya för att visa upp en förbättring och mer :) En liten morot för oss.


Har uppdaterat albumet med bilder från dagen och en hel del på Teddy och Jaffa. Hoppas snart att få hem hemsideprogrammen för nu sitter jag med min nya bärbara dator och lovar att bli bättre på att uppdatera :)


Tack för en underbar dag och nu ska jag ner och se om målafärgen i vardagsrummet torkat och sen blir det promenad med hundarna. SKÖNT hur trött jag än är!

Av Emmeli - 29 december 2008 19:57

Rufus har börjat halta igen och därmed har allt fokus legat på honom och jag har inte alls kännt för att blogga men idag tog vi en sväng till klubben.


Molle fick träna agility. Fokus låg på däcket och slalomingångar. Fortsatte även arbetet med A-hindret och gungan. Fin attityd och underbar känsla.


Rufus fick lite hjärngympa i skogen efteråt-vilket han älskar och börjar bli riktigt bra på!


Annars fortsätter vi att lata oss och njuter av ledigheten...passat på att spendera lite på rean med!


Älskar bilden ovan då jag tog den när Molle sprang upp på gungan och insåg att den frusit fast! Bilder finns i mitt tillfälliga galleri....

Av Emmeli - 17 december 2008 16:22

...mitt jobb på förskola har verkligen utvecklat mig som pedagog på många sätt. Även om det skiljer sig en del från lärarjobbet så har det många likheter. Jag jobbar på en "nyare" förskola och därför finns det inte så mycket material. Jag är inte bara hundnörd utan även en pysselfia så det har verkligen varit en fröjd att jobba! Den senaste tiden har jag sytte en hel del och resultatet blev en saga som man tillsammans med barnen kan dramatisera: Sagan om vanten! En gubbe går med sin hund och tappar sin vante (ett tält symboliserar vanten) och en massa djur sover i den under vintern (jag har sytt en räv, varg, hund, kyckling, groda, mus och björn). Pedagogen läser sagan och barnen lever sig in i den! När jag provade den första gången räknade jag med en grupp förvirrade barn men plötsligt hör jag från tältet ett barn som viskar: - Hon läste att björnen sover så sov nu. Då vet man att det var helt rätt sak för dem...


Jag har även sytt en massa mössor till sången: Röd röd röd är mössan på mitt huvud. Röd röd röd är rocken som jag bär. Allt som är rött det tycker jag är vackert för min lilla vän är tomtefar. (Det fetstilta byts ut till andra färger och andra yrken som passar färgen. Barnen letar sen efter sin lilla vän på bilden. Nu kan de den sången iallafall :)


Förr målade jag en hel del på träsaker och i veckan fick jag nytta av det. Våra barn älskar Blixten McQueen så nu var det dags för en flanosaga med det. Här kommer bilarna jag målade. Blixten McQueen, Chick, Sally, Kungen, Sheriffen och Dr Hudson.


...tänka sig jag är mer än en hundmänniska och det ska jag dela med mig av efter jul då jag hoppas hitta en bra bärbar dator och kan göra om min hemsida. En del med hundträning och en del med Emmelis fix och trix med hårklippning, inredning, pedagogik, sysaker osv....

Visst är det underbart med barn och att få vara kreativ!

Av Emmeli - 14 december 2008 17:50

Har inte blivit så mycket träning denna vecka då jag idiotiskt nog valt att renovera vårat storarum lagom innan jul! Så nu sitter jag här med målafärg överallt. Men lite har det hänt på hundfronten:


Rufus har tyvärr gått och blivit halt. Skrek i när vi busade i lekparken och efter det har han haltat men är helt galen och busig ändå. Ska ge honom några dagars vila, mot hans vilja, och sedan kontakta veterinär om det inte går över.


Molle har haft ett underbart träningpass på klubben i lydnad då vi busade och hade kul. Gick sedan förbi agilityplanen och skrutten kör gungan precis som min målbild. Springer ut och tippar över för att stå två-på-två-av och inväntar ett kör-kommando. Dessutom gör han det oavsett var jag stod! Såååå nöjd och hoppas inte det var en slump :) Testade lite A-hinder med. Ska försöka få ett rinnande kontaktfält där... Här hemma har mini-balansen använts flitigt och det börjar arta sig. Men har jag slalomet efter så går det för fort så jag ska köra stadga ett tag nu och sedan öka när jag märker att han har fler rätt beteenden. Kul att vara igång igen!


Kikade lite på youtube nu med en massa freestyle från HUND2008 och det är mycket inspirerande. Kör en del klicker och trix på kvällarna och det är kul att se nya trix. Nu kämpar vi med att han ska kunna sätta sit på "sitt vackert" utan att falla fram i sök efter stöd. Ska börja med att träna på att backa upp på väggarna och dörrarna här hemma....så nu måste jag pysa iväg efter klicker och godis...


Ingenting är omöjligt, det är vi som begränsar oss själva: http://www.youtube.com/watch?v=l4Glq91uHQg&NR=1

Av Emmeli - 4 december 2008 15:35

Ja äntligen har jag tränat lite igen. Tog fram balansen och lagade till den igen för att ha den under taket på altanen. Nu jäklar ska vi komma igång igen för att få fina kontaktfält.


Dock är Rufus den som jag tränat mest med idag. Freestyle med en massa trix. Går frammåt och bakåt mellan mina men, klappramsa med mina fötter framifrån och bakifrån, hopp mellan ben, hopp över ben, slalom mellan benen, "åttan", snurrar osv. Underbart och han var så positiv och taggad idag min lilla prins!


Molle fick köra några kontaktfält och lite slalom. Självständigheten är bra och ingångarna måste vi träna på mer. Kl 3 och innan är mycket svåra för det lilla knytet...


Näe nu ska jag till Ikea och se om de har våra Gilbertstolar!


Ha det gott!

Ovido - Quiz & Flashcards