Alla inlägg under mars 2009

Av Emmeli - 16 mars 2009 16:29

Igår blev det lite agilityträning med Molle..åkte ut till klubben även om jag förstod att det skulle bli lerigt. Molle såg ut som en chokladboll när vi var klara. Rufus i sin tur fick en massa små promenader mellan Molles övningar. Vågar inte riktigt köra honom än.


Igår såg jag nog mest ryggtavlan på Molle som gick som en kanonkula! Summan av all vår träning verkar vara en hund med ett stort självförtroende och tillit till sin egna förmåga. Han söker sig fram och försöker smaspela med mig så gott det går. Alla kommandon sitter inte än och samspelet behöver vi träna mer på när det blir barmark och jag kan springa på mer. Han har börjat bli säkrare på däcket, har ett självständigt slalom även om han ibland har lite för brottom, är lite osäker på gungan än men nu ser det bara ut som att det är platten och balansen kvar. Sen ska här tävlas!


Skönt med ett bra träningspass då längtar man ännu mer efter våren!

Av Emmeli - 12 mars 2009 21:31

Ja nu var det ett tag sen jag skrev men det har strulat en hel del för oss här hemma. Rufus haltar igen men idag ser det bättre ut. Igår gick jag hemifrån och skulle gå hela vägen till mina päron men när jag kommer 15 min bort från huset börjar han halta.....jag kollar benet och tassen och koppla sedan honom fri...vad gör han då? Jo springer och är hur toklycklig som helst och rullar sig i snön...ena stunden skrämmer han livet ur mig och sedan får han blir att bli alldeles varm i hjärtat..behöver jag ens säga att denna hund kommer ge mig en hjärtatack någon dag...


När vi väl kommit halva biten och träffar en vän som jag ställer mig och pratar med i 5-10 min så kan han inte gå sen. Som tur var fick jag tag på min bror som fick köra hem Rufus....Men allt har ju inte varit elände. Har sytt en hel del på jobbet: två nya gardiner och soffan. Har fått de mest fantastiska ord jag någonsin fått höra av föräldrar nu när jag snart ska sluta vikariatet. Idag kom det t.o.m tårar..


Molle har fått lite extra promenader nu när Rufus vilat och fått massor mattetid med gos i soffan. Jag blir så mäkta stolt över den lilla så han lyder minsta vink. Vi kom just in från ett snabbt motionspass för min egna del och jag hade honom lös i 50 min. Att han då jag fram, höger, vänster, sakta, stanna, fot osv gör att promenaden bara blir sååå fantastisk. Jag säger bara en sak: ta inte hörseln för givet. Jag är helt salig som har en hund som hör! Vad det underlättar.....


Har tränat lite balans och rinnande kontaktfält men annars ligger träningen med hundarna på is tills snön är borta...nu är det mattes egna tid på gymmet som prioriteras för fasen vad det kommer behövas inför sommaren och agilityträningen ute!


Go natt!

Av Emmeli - 1 mars 2009 19:23

Helgen har varit helt underbar då jag lyckats få tummen ur med saker jag länge tänkt att jag ska göra. Underbart nu efteråt men lite mör blir man allt av allt fixande och trixande, samt städande!


Igår var det Melodifestivalen med vännerna men ingen av oss fastnade tyvärr för någon artist...vet inte riktigt vem av alla som skulle kunna vinna i europa!?


Idag bestämde jag mig för att det skulle bli en riktig hunddag och vi började med att träna i Vadstena under förmiddagen. Tränade framförallt slalom och handling med fram, ut, mellan, höger och vänster. Molle sprang på men var påverkad av underlaget. Dock var det mest snö annars hade jag aldrig låtit dem springa. Rufus var den av hundarna som gick allra bäst och hade en helt undebar attityd. Ser verkligen fram emot sommaren och hoppas vi kommer ut på lite tävlingar! Han och jag är ett team som förstår varandra medan jag med Molle upplever det som att jag inte riktigt vet hur han ska reagera än. Vi måste skaffa oss erfarenheter och bygga många banor i vår och köra järnet. Ser fram emot gräset!


Nu på kvällen har vi varit i Motala och tränat balans. Båda hundarna hade bra rinnande kontaktfält. Molle dundrar dock inte på i världens hastighet ner utan springer och när han är på kontaktfältet tittar han upp mot mig eller gör en halvhalt i väntan på ett bra. Detta var bara en test för att se hur träningen går. Nu efter mars så har jag ju inget jobb så då ska vi träna för fullt. Nu är det is på gräsmattan utanför oss så ingen balansträning alls :( Rufus dock sprang som en tok och morrade åt mig. Underbart säger jag!


Näe nu är det mys framför tv:n som gäller. Sköt om er!

Ovido - Quiz & Flashcards