Alla inlägg under maj 2009

Av Emmeli - 25 maj 2009 16:28

Hur klantig får man vara? Igår (söndag) var jag ute och tränade på klubben efter en fantastisk dag med Mia på fotokursen. TIPS! ABF ska ha samma kurs i vadstena kika in där! Åter till träningen.....jag glömmer kvar kopplet så när jag plockat ut båda hundarna ur bilen inser jag att Molles koppel är puts väck! Det var ju bara att åka dit direkt på morgonen dagen efter för att hämta det. Man vet ju faktiskt aldrig! Hittade ett lock till en Sigma-kamera ifall någon tappat!


Måndag morgon packade jag in hundarna för att träna igen. Blev en del av en klass III bana med mycket handling. Skönt med fint väder, agility och dem man älskar mest. På kvällen hade Malle och jag bestämt träff för träning så det var bara att hoppa in i bilen igen. Körde en klass I bana från Vadstena och båda hundarna gick kanon! Avslutade med kontaktfältsträning och jag är så nöjd med att jag övergick till 2 på 2 av igen. Det känns helrätt!


Vi tog massor bilder som nu finns i mitt galleri. Alla bilder på mig och Molle är tagna av Marlene. 3 underbara bilder nedan-2 är från vår uppvärmning med lydnad och trix och den andre är på en fantastisk vacker gatukorsning som råkar vara min Molle!

Av Emmeli - 23 maj 2009 21:14

Igår och idag har det blivit en hel del kontaktfältsträning för det måste ju vara det absolut roligaste som finns just nu! Hundnörd som man är också!


Den gamla balansen har gått av med jag använder mig av en del som jag lutar mot väggen. Sen springer jag förbi, springer långt, hoppar, studsar, kör låssas-starter och hjular...näe kanske inte det sista men allt för att försöka få honom att gå av men han har fått grepp om det här verkar det som! Nu gäller det bara att vara konsekvent för hur svårt kan det va!? :)


Idag har hundarna fått hälsa på grannens "galna" hundar och ja jag erkänner att hjärtat nästan hoppade på utsidan av kroppen. Molle gick det jättebra för men Rufus fick jag hålla bort. Han tål inte nervösa och osäkra hundar (dessa hundar skäller alltid ner och och hänger i kopplet. Brukar bland ryka ihop själva om de går igång till max) och spände upp sig som en annan muskelknutte. Så fort han släppte fram den ena hunden kom ett morr så jag valde att hålla honom borta. Det är rätt farscinerande då många säger att han är så lugn och harmonisk...vilket han är men med vissa hundar går det inte alls... där ser man också hur dominant han är min lilla dunderklump.


Näe nu ska jag ladda batterierna för morgondagens fotokurs i Mjölby. Ska bli sååå kul!

Av Emmeli - 20 maj 2009 22:02

Senaste tiden har spenderats en hel del åt mosters absoluta favorit! En dag när jag stod och pratade med mamma i telefonen hör jag hur någon står och sliter i handtaget och skriker: - Öppna Emmeli jag måste komma in du måste öppna dörren. Då hade skruttfia på snart 3 år trampat hem till mig för att leka. (hon bor ju bara några rader bort men ändå) Det hela slutade med en promenad på Råssnäs (vilket bilderna är ifrån). Det är så kul att se hur mycket hundarna betyder för henne och hur mycket hon älskar Molle. Dock ser nog Molle henne mest som en liten terrorist men hon är riktigt kul att jaga och så kastar hon en massa saker som han kan hämta :)


I förrgår var vi ute och gick en långsväng i skogen och tittade på djuren som betar och munnen gick på skruttfia i 2 timmar! Underbart säger jag som inte har det så varje dag :) Det bästa av alla bubblande som visar på hur olika vi vuxna och barn är och tänker:


Vi bestämde att vi skulle åka och fiska men då blev det tyst......Men Emmeli det går ju inte dom är ju sönder! (Kom efter ett tag på att hon säkert tänkte på gäddhuvudena mamma visade henne på träden vid båtklubben= klart hon tror att alla fiskar ser ut så!)


Hon frågar från vagnen: -Är det dina hundar? Ja det är ju mina hundar svarar jag glatt och stolt. -Är Molle och Rufus dina hundar? Ja säger jag lite tveksamt och känner att det kommer en kontring snart...-Är det dina hundar Emmeli? Ja.... Det är våra hundar va? Ha ha ja det kan vi väll säga. Det är våra hundar!


Jag ber henne hålla in Molle när vi går på trottoaren och förklarar att han annars kan bli påkörd. Svaret blir:- Då blir han jättedöd! (Finns det något mellanting?)


När vi börjar närma oss hemma så blir jag så där kissnödig att jag nästan ser båtar. Suckar till och står med benen i kors medan jag trasslar upp kopplet och ska koppla upp Molle. Vi går 50 meter och hon hamnar efter med Molle. Då hör jag en djup suck och pust. Jag vänder mig om: -Vad är det? -Jag är såååå kissnödig! (Härmapa! Får mig att minnas när vi var i Råssnäs och mamma och jag pratade om vad vi skulle äta när vi kom hem...hon vilade i vagnen..trodde vi iallafall...när jag sätter in henne i bilen säger hon- Emmeli vet du vad jag ska äta när jag kommer hem? Sallad åååååå kyckling åååå... (Gissa vad jag skulle äta)



Mosters stolthet på bilder:

Av Emmeli - 17 maj 2009 21:23

Idag skulle Malle och jag "bara" unna oss en timme på klubben och inspireras av alla duktiga ekipage....det slutade med 3 timmar...200 bilder....bonnbränna och en röd näsa! Men kul hade vi och det är alltid givande att se andra ekipage. Hur man själv önskar att det ska se ut och ekipage man när sig hur man inte vill att det ska se ut.


Malle och jag har diskuterat mitt kroppsspråk en hel del och det syns så tydligt på mig när jag tror att Molle inte kommer att lyckas...fler delar tyvärr den ovanan med mig såg jag idag och jag såg även effekterna av det. Jag måste verkligen jobba med det. Målbilder och förväntningar!


Kolla gärna in galleriet med en massa bilder. Namnge fotograf och meddela om ni tar med er några! En träningskompis underbara kooiker, underbara Iss som nu konstigt nog tar 8 pinnar eller vad säger du Malle? och en sheltie som fick stråla för dagen!

Av Emmeli - 8 maj 2009 18:48

 Kommer våra starter någon gång att se ut så här?


Kom precis hem från en givande träning med Malle och Iss. På vägen ut till klubben var det som om himlen öppnade sig. Lite otur men roligt för det fick oss att brista ut i skratt. Tröga som vi är åkte vi dit och bestämde oss för att träna kontaktfält under taket vid klubbstugan. Molle hittade ner fint med tanke på att det är andra tillfället med 2 på 2 av. Insåg efter diskussion med Malle att jag just nu belönar "okej" med dvs mitt släppkommando och borde fokusera med på själva ställandet på kontaktfältet så till nästa gång ska jag ha med godis som alternativ belöning. När vi väl börjat bli nöjda med kontaktfältsträningen började det bli uppehåll och vi valde att traska ut till banan...när vi går där med våra bom under armen hör jag Malle:- Jag skulle behöva träna på.....allt kändes så sjukt att jag inte kunde sluta skratta. Finns det några mer stollar än vi som åker ut för att träna när det vräker ner och tar första tillfälle att få springa på banan så fort det lugnar sig lite för att till slut inse att det vräker ner igen utan att vi ens märkt det! Ha ha...


Vi hjälptes också åt med Molles och mina starter (Iss sitter ju som ett ljus!)och diskuterade olika lösningar. F.o.m nu ska jag prova att bara acceptera rätt och hela tiden ta om tills han ligger och ligger kvar. Inga dubbelkommandon här tack! Så underbart med två ögon till och att få diskutera. Hon hjälper mig/jag hjälper henne att se mönster som man gör i sin träning utan att tänka på det. Som jag gick exakt antal gånger förbi Molle på balansen och belönade att han stod kvar osv istället för att variera. Jag fick tillsägelser om att jag så osäker ut osv---kan det bli bättre? Inser att det är guld att kunna träna tillsammans även om de korta repetitionerna man gör själv med är viktiga. Att kunna träna på allt detta till nästa gång och visa framsteg är bara peppande. Rufus fick vara hemma eftersom det regnade och han hatar det. Ska få extra gos ikväll istället!


Har föresten anmält mig till en fotokurs för Mia Karlsvärd i Mjölby i slutet av maj. Ska få den som en födelsedagspresent och det ska bli såååå kul. Hoppas kunna lära mig massor om bländare, slutartid Iso-värde osv.....mer än basic!

Av Emmeli - 5 maj 2009 07:42

Idag åkte Molle och jag ut med Malle/Iss och Linda/Igloo till klubben för att köra lite agility. Gjorde en liten egen bana med en mix från en bana som vi själva minns från ett år med semestersabotören. Många tunnlar och lite bakombyte. Molle gick jättefint och långhoppet var inga problem (har aldrig tränat det) och vi hade ett riktigt fint samspel. Tyvärr inser jag att jag aldrig heller tränat starter konsekvent så nu har jag hittat ett sätt som vi ska prova på för min lilla pärla har lätt för att bli lite övertänd och ställe sig upp i "borderstile" istället för att ligga.


Får tacka för en underbar kväll och det är alltid lika kul med sällskap. Man lär sig så mycket på att se varandra och få/ge tips. Jag fick lite att tänka på vad gäller starter och kommandon så det ska vi träna vidare på.


Imorgon ska vi bara gå en riktig långpromenad då jag jobbar sent :( Älskar att jobba men hatar att vara vikarie då tiderna är så olika från dag till dag och så gör man inte lika mycket som vikarie. Saknar all planering, alla aktiviteter.......vill ha jobb! Och vill ha värmen tillbaka så att vi kan bada!

Av Emmeli - 3 maj 2009 21:23

Nu finns en massa bilder från Motala Brukshundklubbs agilitytävling 1 maj ute i mitt galleri. Hojta till om ni tar någon bild! Det var svårt i ljuset och så stod jag dumt till. Hade velat ta bort staketet och haft solen på ett annat ställe men några blev bra ;)

Av Emmeli - 3 maj 2009 21:14

Hela helgen har gått åt till att fira olika bekanta och att umgås med våra vänner. En av de underbara sakerna med värmen är just att kunna sitta ute allihopa och att kunna bjuda hem folk på lite grillat och bara snacka strunt!


Men det bästa är väll all hundträning!? Idag har Rufus och jag sprungit i spåret trots att det var en massa människor som gick tipspromenad. Molle och jag har tränat agility och idag har jag bestämt mig för att återgå till "2 på 2 av" därför att jag inser att jag inte har den tid det tar för att få riktigt fina rinnande kontaktfält och missar Molle ett stopp längst ner så tar han det iallafall än nu då han hoppar om han missar. Jag är inte så bra tränare att jag lyckas få honom att förstå vad jag vill då jag vet för lite själv antar jag. Så nu återgår vi till det vi tränade först. Åkte ut ett pass till nu på kvällen för att introducera vad han ska göra resten av sin agilitykarriär och lite förvirrad var han men han visste precis vad trampa är så nu ska jag bara fortsätta och va konsekvent och inte längra bråka om kontaktfälten. Men tänka sig vad jag lärde mig under resans gång! För visst ska jag inte ändra mig igen!? Stackars min lilla ängel! Men han vet ju hur underbar han är och fasen vad kul vi har ihop!



Ovido - Quiz & Flashcards