Direktlänk till inlägg 2 februari 2009

Nytt projekt

Av Emmeli - 2 februari 2009 21:38

Idag är det väll dags att avslöja mitt nya projekt inom agilityn- vi har börjat träna in rinnande kontaktfält. Har provat det en månad nu och det känns som en metod som passar Molle bättre än 2 på 2 av. Han hade ett skapligt kontaktfält men det kändes så tråkigt att korrigera ett drag framåt när han var för snabb för att stanna. Jag har valt att läsa in på på Silvias (http://silvia.trkman.net/) metod och testar det tills jag inte tycker det fungerar. Än så länge gillar jag metoden och hoppas kunna starta någon tävling i sommar men innan dess krävs det massor träning för är det något vi SKA så är det att ha bra kontaktfält.


I en månad har vi nu jobbat med steg 1: "I put a plank on a floor, left bowl with food or a toy about 5 meters away from the end of the plank, restrained puppy La before a plank and then let her run over the plank to her bowl/a toy. At this stage, a dog has no reason to jump and you should be getting 100% of running, clicking the running at the end of the plank and letting a dog get a reward about 5 meters away from a plank, so that he doesn’t need to slow down on a plank in order to get a reward and is still running full speed. Your goal at this stage should be to get a dog run full speed over the plank, focusing ahead without checking where you are. "


Och idag övergick vi till steg 2. Köpte en planka som jag skruvat fast under det gamla lilla balansen eftersom den innehöll tre hyllplan. Molle springer på och körde först några hopp när vi var på tomten men när jag lyfte ut allt utanför där vi tränat tidigare så sprang han 100%. Det svåra är att hinna klicka och ibland ser det ut som ett skutt men han missar bara sista snutten i steget. Tror det skulle visa det om jag filmade. Får prova imorgon.


Steg 2: "After about 5 sessions (maybe more for dogs, being retrained) of just running over the plank on the floor, set your plank on a very low object (maybe a book or a brick?) that will create a little bit of an angle. At this stage, run a dog over the plank in only one direction (from up down), ideally coming to the plank with good speed already (maybe send a dog around an object first or restrain him far enough from a plank), jumping on it and then running all the way down. Click the running at the end of a plank and still let the dog get the reward about 5 meters after a plank.  "


Hann med två repetitioner idag och en långpromenad med Ann och dogsen. Tog bara med Molle för att träna lite vardagslydnad dvs kopplet stannade hemma. Han sprang som en tok och ligger nu helt däckad bredvid mig (vilket sällan händer). Rufus blev överlycklig när han sen fick en alldeles egen promenad med matte och massor kattmat. Då snurras det och trixas vill jag lova. Skönt att kunna ge hundarna lite egen tid ibland med.


Näe nu är det go natt. KRAM

 
 
Ingen bild

Åsa o Lovis

3 februari 2009 09:20

Lovis är tränad med Silvias metod från att hon var valp. Och hon har väl missat typ 3 kf i sin karriär...

 
Ingen bild

emmeli

4 februari 2009 13:35

Det låter lovande :)

 
lotta

lotta

5 februari 2009 22:25

ska bli jättekul o spännande att följa projektet:) lycka till:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmeli - 5 augusti 2009 08:25

Igår körde jag, Malle, Istvan och Stefan en underbar bana under den allmänna träningen. Jag fick träna på att kalla in Molle genom däcket, stanna i starten, "fel" tunnelingång, framförbyten, kontaktfält, slalomingång mm. Både Molle och jag hade en un...

Av Emmeli - 31 juli 2009 21:14

Idag började vi dagen med att promenera från Glasmästaren då jag tyvärr fått stenskott...en lagom promenad för att sedan bli bjuden på middag på Wettern Magasinet som jag starkt rekommenderar! Tack snälla mamma och pappa även om jag kunnat rulla hem!...

Av Emmeli - 27 juli 2009 20:16

Ja det kan man verkligen undra. Igår var vi ute på sjön hela dagen och fiskade så jag borde varit trött när jag vaknade, men istället vaknade jag mett ett leende på läpparna och massor energi! Så skönt! Därmed bar det ut på en promenad i skogen på 1,...

Av Emmeli - 24 juli 2009 20:15

Idag har jag spenderat hela dagen i Örebro med T:s syster på Mariebergs köpcentrum. Superkul! Eftersom jag själv inte varit så aktiv med dogsen måste jag passa på att visa världens gulligaste kusin. Efter 2 h hos frisören såg allas vår Nellie ut så h...

Av Emmeli - 23 juli 2009 15:36

Grattis till världens bästa Linn och Agnes till uppflyttningen till agilityklass 3 i small, samt världens bästa coach Carina! Önskar jag varit där och kramat er men jag får sitta här hemma och fälla en lyckotår!...

Ovido - Quiz & Flashcards