Alla inlägg den 8 november 2008

Av Emmeli - 8 november 2008 16:00

...ja det blev faktiskt det. Idag vaknade vi inte förrän halv tolv då det var partaj igår och oj vilken tur att hundarna kan sova ut på morgonen! Sedan bar det ut till den närmsta klubben för att plocka fram och sedan få en tillsägelse om att någon hyrt klubben....synd att man inte visste det innan för det är juu en hel del som ska fixas innan man kan träna..men men med det känslan som den lilla träning vi kört hade skapat ville jag inte åka hem med. Nope jag begav mig till en annan klubb och avslutade dagen med två helt underbara hundar som älskade övningarna lika mycket som jag.


Rufus gick jättefint idag och är mycket mer känslig på mina signaler än vad Molle bus är. Dock har Rufus svårare att jobba med fart när jag står "still" och dirigarar. Han var taggad och underbar idag. Slalomträningen börjar ge resultat och jag kan ha olika positioner. Handlingen fungerade bra på Rufus med. Bäst var nog "pole" för "wrap" blir alldeles för stillsamt för honom men det ska vi träna på :) Inser skillnaderna i hur hundarna är tränade. Rufus tränas med mat som är lugnande och har inte lärt sig att uppskatta dragkampen. Molle däremot går mer på leksaker och älskar kamp. Har också med drivkraft och motivation. Lika underbara men olika tränade.


Molle fungerade kanon på "pole" och gick som en klocka när jag styrt upp honom. Den övningen som jag blev mest lyckling av var den med "wrap" där jag trodde han skulle dundra in i tunneln. Men han lyssnade kanon och tog i allt han hade för att följa handlingen och vilket slalom han slog till med! Blev ju ett bakombyte med. All träning för att dra sig mot slalomet börjar ge utdelning! Jämfört med i tisdags såg jag att han fick parera några gånger för att han var för snabb! Inget slarv idag.


Jag själv hade en kanonträning där jag var mer noggrann än vanligt och det ger resultat. Sprang hela tiden och fortsatte efter målgången. Konsekvent så det smäller om det. Gick banvandringarna innan och läste mina noteringar jag gjort och häll mig till min plan hela tiden. Tränade lite A-hinder, däck och gunga med Molle efteråt men bara konsekvent och inte en massa kvantitet! Oj vad jag älskar mina hundar!


Övning 1 jobbade jag med "pole" efter tunnelutgången för att ge hunden en rak linje till hinder nr 5. Vilket hjälpte Rufus med farten något enormt och Molle för att inte ta det hinder som står efter 4 an.


Övning 2 använde jag min "pull-hand" efter trean och jobbade med riktningen mot slalom hela tiden, vilket är ett måste med Molle som hela tiden vill veta innan..Där det står flexitrack står ett hinder (nr 2)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards