Direktlänk till inlägg 2 november 2008

Länge sen...

Av Emmeli - 2 november 2008 09:32

Ja oj vad länge sen det var jag skrev. Största anledningen är ju förstås att hundarna inte legat i fokus senaste tiden då min kära sambo fyllt år och det har varit en massa kring det och att få övrig tid att gå ihop. Men lite hund har det blivit:


Rufus ser jag nu har funnit en balans sen jag ställde av honom från träning och tävling då han ska få ca 2 månaders vila nu innan jag börjar bygga upp honom igen. Efter Karlstad var har stressad när vi inte tränade och hade svårt att koppla av på nätterna men nu njuter han bara av livet.


Molle har fått träna slalomingångar och kontaktfält. Slalomingångarna har börjat bli bättre även om vi har långt kvar. Han vill ju bara att jag ska hålla mig på avstånd men icke sa nicke (läs matte) jag vill kunna ha alla positioner! Kontaktfälten börjar bli bättre men vi måste träna vidare på vårat släppkommando och på att ge 110% ner till positionen!


Igår träffade vi Molles mamma och mormor och underbara Lisa. Fantastiskt att se dem och jag hoppas vi hittar en dag så att vi kan börja träna ihop. Antar att hans mamma är lik sin son men vem vet?


Efter träningen igår begav jag mig till ett ridhus för att titta på Vadstenas tävling. Jag tycker man lär sig sååå otroligt mycket på att bara titta på andra förare oavsett klass. Så vad lärde jag mig igår till Molles framtida träning?

1. Fortsätt jobba på att kunna handla Molle på avstånd så att jag hela tiden kan byta positioner för att kunna handla vid alla ställen på banan så att jag inte kommer efter och tränger ut eller är i vägen.

2. Träna kontaktfält! Få hunden att veta skillnaden mellan gunga och balans. Annars vet jag en hund som kommer att flyyyyyga ut över gungan!

3. Ta inte upp honom på kontaktfältet igen utan ta om hela momentet eller avbryt. Molles bästa belöning är att få fortsätta banan. Fortsätt va konsekvent och starta inte en tävling förrän jag känner mig säker på att han har alla verktyg att lyckas med ett kontaktfält. Skapa inte ett stort problem där. Jag såg flera som verkligen "bävade" för balansnedgången och härjade och skrek (jag känner igen känslan även om jag inte skriker för då blir han rädd) och den måste man mentalt jobba med.

4. Ha bra starter. Många hundar satt som ljus och det underlättar ju enormt!

5. Ha en positiv attityd och som Eva har skriver på sin hemsida: Glöm inte varför du håller på. Hörde underbara Catharina Jägerwall och Carina Jangbrand när de kom i mål och insåg att den attityden vill jag med ha själv och med dem jag tävlar med. Det var inget annat än total glädje och de berömde sig själva och sina hundars prestation. Fler förebilder tack!


Hade med mig kameran och fotade lite med tror inte att det blev några bra tyvärr men ska se om jag kan få upp dem någon gång i veckan. Här kommer ett kort jag älskar på Kaisas Tyke och den slog jag garanterat inte igår:

 
 
lotta

lotta

3 november 2008 07:06

Kul att du e tillbaka ;)
Vilken härlig bild pappi in action!

http://www.juniocola.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmeli - 5 augusti 2009 08:25

Igår körde jag, Malle, Istvan och Stefan en underbar bana under den allmänna träningen. Jag fick träna på att kalla in Molle genom däcket, stanna i starten, "fel" tunnelingång, framförbyten, kontaktfält, slalomingång mm. Både Molle och jag hade en un...

Av Emmeli - 31 juli 2009 21:14

Idag började vi dagen med att promenera från Glasmästaren då jag tyvärr fått stenskott...en lagom promenad för att sedan bli bjuden på middag på Wettern Magasinet som jag starkt rekommenderar! Tack snälla mamma och pappa även om jag kunnat rulla hem!...

Av Emmeli - 27 juli 2009 20:16

Ja det kan man verkligen undra. Igår var vi ute på sjön hela dagen och fiskade så jag borde varit trött när jag vaknade, men istället vaknade jag mett ett leende på läpparna och massor energi! Så skönt! Därmed bar det ut på en promenad i skogen på 1,...

Av Emmeli - 24 juli 2009 20:15

Idag har jag spenderat hela dagen i Örebro med T:s syster på Mariebergs köpcentrum. Superkul! Eftersom jag själv inte varit så aktiv med dogsen måste jag passa på att visa världens gulligaste kusin. Efter 2 h hos frisören såg allas vår Nellie ut så h...

Av Emmeli - 23 juli 2009 15:36

Grattis till världens bästa Linn och Agnes till uppflyttningen till agilityklass 3 i small, samt världens bästa coach Carina! Önskar jag varit där och kramat er men jag får sitta här hemma och fälla en lyckotår!...

Ovido - Quiz & Flashcards